Coeziune Economica si Sociala Dezvoltarea Resurselor Umane in Contextul Restructurarii Industriale

EUROMASTER    

RO.007.02.01.01.0291

CURSURI POSTUNIVERSITARE CU RECUNOASTERE RECIPROCA A DOUA DIPLOME (EUROMASTER)

     

 

Despre Proiect Parteneri Obiectiv Activitati Cursuri Raport
 

(a) Modificarile socio-economice din ultimii ani au condus si la schimbarea structurii competentelor si ponderii diferitelor domenii de interes din sfera de activitati ale institutiilor administratiei locale. Aceste schimbari conduc, in mod firesc, la redefinirea competentelor si abilitatilor necesare personalului angajat in administratia locala, in sensul dezvoltarii si valorificarii eficiente de noi cunostinte si deprinderi.

Dezvoltarea locala si regionala, cu aspecte specifice sociale si economice, respectiv necesitatea indeplinirii indicatorilor din Planul de Dezvoltare Regionala necesita implementarea unor programe regionale sau nationale, cu implicarea directa, eficienta si responsabila a autoritatilor locale. Dezvoltarea legislativa in contextul contributiei la indeplinirea obiectivelor in faza de pre-aderare la UE implica de asemenea autoritatile locale in proiecte specifice. Existenta personalului bine pregatit, instruit permanent si specializat conform exigentelor UE reprezinta singura solutie pentru ca autoritatile locale sa se poata implica in mod eficient si activ in dezvoltarea Regiunii.

Regiunea 2SE are o populatie mare (aproape 3 mil. locuitori), fiind pe locul 3 pe tara (1999/2000) la indicatorii produsului intern brut realizat de marile intreprinderi industriale. Regiunea 2SE are probleme la indicatorii privind zonele D: numar de certificate de investitor, numar/cifra de investitii, participari straine de capital, locuri de munca create etc. Trebuie insa subliniat ca in 2SE, spre deosebire de toate celelalte regiuni, cvasitotalitatea certificatelor de investitor in zone D au avut ca principal obiectiv activitatea de productie industriala. In zone D din 2SE, pentru perioada amintita, acoperirea importurilor a fost nula: la 890 mil. USD importuri, 0 export (sursa [1]: „Analiza activităţii din zonele defavorizate în perioada iulie 1999 –decembrie 2000” publicata la 31 martie 2001 de catre MDP).

Regiunea 2SE se afla insa pe prima pozitie pe tara la indicatorul „Ponderea principalelor facilităţi acordate investitorilor din zonele defavorizate în valoarea investiţiilor realizate, până la data de 31.12.2000”, care este in zonele D de 140%. IMM-urile producatoare de bunuri au efectuat importuri importante, exportul fiind foarte redus.

Managerii si persoanele cheie din IMM-uri nu au beneficiat, in general, de formare continua prin specializarea la nivel postuniversitar in probleme legate de gestiunea intreprinderii, respectiv de folosirea eficienta a resurselor materiale si umane.

 

(b) Grupurile tinta ale proiectului au fost alese tinand seama de obiectivele acestuia, dupa cum urmeaza:

-    absolventi ai invatamantului superior, inclusiv angajati in administratia publica,  pentru cei 45 de cursanti in cadrul cursului post-universitar de Administratie Publica Locala;

-    absolventi ai invatamantului superior, inclusiv manageri/personal cheie in IMM-uri pentru cei 45 de cursanti in cadrul cursului post-universitar de Gestiunea IMM-urilor;

-    personalul didactic care desfasoara activitati in cadrul proiectului (14 pers. din Franta si 14 pers. din Romania).

Candidatii pentru aceste cursuri postuniversitare reciproc recunoscute prin doua diplome trebuie sa fie absolventi ai invatamantului superior, putand fi:

-    persoane angajate;

-    proaspeti absolventi sau someri.

Faptul ca grupul tinta cuprinde categorii mari de candidati acorda acestor cursuri o dubla valenta:

-   de cursuri de specializare-aprofundare pentru absolventii de invatamant economic si juridic;

-   de cursuri de specializare-reconversie pentru absolventii de alte specializari.

Este obligatoriu ca membrii grupurilor tinta sa acopere toate judetele din cadrul regiunii SE, reprezentand cat mai multe institutii ale administratiei locale si persoane implicate in mediul economic.

Pe langa beneficiarii directi prezentati, toate persoanele care au statut de beneficiari de servicii in relatiile de munca cu cei instruiti sunt beneficiari indirecti (greu de estimat pentru un functionar public din administratia locala, egal cu numarul de angajati in cazul IMM-urilor si a altor firme).

 

(c) La fundamentarea proiectului au stat date furnizate de [1] si de rapoartele statistice ale realizarii „Subprogramului de Politica regionala si de coeziune...” din cadrul „Programului National Phare 1998”. Au fost luate in considerare si informatiile oferite de autoritatile locale.

Aceste date si informatii, sintetizate la punctul (a), conduc la concluziile ca:

-instruirea postuniversitara personalului din administratia locala este absolut obligatorie pentru toate aceste institutii din judetele regiunii 2SE;

-instruirea postuniversitara a managerilor si personalului cheie din IMM-uri si alte firme in Gestiunea firmei este punctul obligatoriu de inceput pentru eficientizarea activitatii.

Tinand seama de anvergura si obiectivele proiectului, consultarea si colaborarea dintre profesorii romani si cei din Franta, cat si o judicioasa documentare sunt absolut necesare dezvoltarii acestor cursuri in Romania, astfel incat sa fie recunoscute si cu o diploma franceza. Aceasta face ca si cadrele didactice participante la proiect sa constituie un grup tinta pentru activitatile proiectului.

Atat grupurile tinta, cat si activitatile propuse constituie prioritati si sunt eligibile pentru „Programul de coeziune economică şi socială Phare 2000-DRU in contextul restructurarii industriale”. Activitatile (detaliate in 1.7) alese pentru implementarea proiectului si atingerea obiectivelor prezentate in 1.5 sunt cele adecvate abordarii unor cursuri postuniversitare cu dubla recunoastere prin acordarea a doua diplome, in conditiile in care una dintre tari este membra a UE. Aceste activitati se incadreaza intru totul in indicatiile din „Ghidul solicitantului...”, asa cum se poate observa si din descrierea obiectivelor (1.5), unde este sugerat si modul de realizare a fiecarui obiectiv in parte.

 

(d) Proiectul asigura pentru grupurile tinta beneficii specifice, dupa cum urmeaza:

Pentru absolventii specializarii Administratie publica locala, cunostinte actualizate  privind:

-    finante locale;

-    servicii si piete publice;

-    amenajarea teritoriului;

-    cultura si etica, resurse umane;

-    politici comunitare, marketing teritorial;

-    particularitatile abordarii problematicii socio-economice locale in contextul politicii de integrare europeana;

-    aspectele teoretice si practice ale armonizarii legislative cu UE;

-    integrarea europeana la nivel regional;

-    dezvoltarea proiectelor UE si guvernamentale in scopul asigurarii unei absorbtii totale si eficiente a fondurilor alocate.

Pentru absolventii cursului de Gestiunea IMM-urilor, cunostinte actualizate  privind:

- strategii externe ale intreprinderilor mici si mijlocii;

- organizare juridica si financiara;

- cultura si etica;

- management si marketing;

- resurse umane;

- export.

Pentru profesorii romani, participarea in proiect va insemna cunoasterea:

-    modului de selectare a candidatilor;

-    planurilor de invatamant si a programelor analitice ale cursurilor tinute in Franta;

-    modului de organizare a modulelor, respectiv de desfasurare a acestora;

-    metodelor moderne utilizate;

-    modului de organizare si desfasurare a stagiilor de practica;

-    modului de jurizare a sustinerii disertatiilor;

-    modului de rezolvare a altor probleme organizatorice;

-    colegilor francezi antrenati in aceleasi activitati didactice si de cercetare.

Pentru profesorii francezi, participarea in proiect va insemna cunoasterea:

-    problematicii specifice cu care se confrunta in activitatea curenta specialistii romani din cele doua domenii carora se adreseaza cursurile;

-    elemetelor specifice ale planurilor de invatamant si programelor analitice aplicate in cadrul cursurilor de MASTER din Romania;

-    conditiilor de desfasurare a cursurilor si a stagiilor de practica;

- colegilor romani antrenati in aceleasi activitati didactice si de cercetare.

Ambele specializari (Administratie publica locala si Gestiunea Intreprinderilor Mici si Mijlocii) au in vedere atat formarea cadrelor deja active in domeniul administratiei publice locale/a administrarii IMM-urilor, cat si formarea acestora ca viitori posibili formatori. Astfel, absolventii cursului trebuie sa fie capabili sa disemineze cunostintele dobandite in randul colectivelor de munca, cat si pentru noile generatii de functionari publici si de cadre din domeniul economic.

Aceste doua specializari au fost alese plecand de la considerentul ca succesul dezvoltarii locale are la baza conlucrarea dintre sectorul public si cel privat.

 

(e) Obiectivele proiectului raspund obiectivelor Programului Phare 2000 de Coeziune Sociala si Economica: „Sprijinirea Guvernului Romaniei in implementarea unei politici de dezvoltare regionala integrata, in acord cu strategia pentru coeziune economica si sociala adoptata in contextul procesului de pre-aderare, prin proiecte regionale de investitii in sectoare prioritare (Dezvoltarea Resurselor Umane, IMM si infrastructura locala si regionala) identificate in Planul National de Dezvoltare si Planurile de Dezvoltare Regionala.”

Pregatirea in cele doua domenii ale cursurilor integreaza toate cele trei sectoare vizate de program (DRU-IMM-infrastructura regionala), contribuind la implementarea coerenta la nivel regional a acestuia. Astfel, „Sprijinirea acestor sectoare are ca scop dezvoltarea, printr-o abordare integrata, a potentialului economic si social local al regiunilor de dezvoltare.”

Conform principiului construirii pe realizarile anterioare (consacrat de programele UE), rezultatele implementarii acestui proiect vor pune bazele pentru “Programul Phare 2001” (Propunere a Ministerului Dezvoltarii si Prognozei, aflata in negociere cu Comisia Europeana). Acesta contine 6 prioritati, dintre care 3 continua pe cele din Phare 2000: „Dezvoltarea Intreprinderilor mici si Mijlocii; Resurse umane: formare profesionala initiala; Infrastructura regionala (lista de proiecte de identificat); Infrastructura locala; Dezvoltare sociala: servicii pentru populatie; Dezvoltarea sectorului turistic.”

 

(f) Obiectivul-cadru prioritar al proiectului corespunde prioritatii 1 a Programului: „Calificarea si recalificarea fortei de munca în scopul de a o face mai adaptabila la nevoile în continua evolutie de pe piata muncii”, din „Componenta de Dezvoltare a Resurselor Umane”. Prin deschiderea accesului la cursuri si pentru persoanele neocupate, proiectul corespunde si prioritatii 2 a Programului: „Imbunatatirea masurilor active de ocupare...”. 

Proiectul raspunde cerintei principale de intarire a  cadrului institutional prevazute in strategia de pre-aderare a Romaniei la UE, deoarece dezvoltarea durabila a regiunii se bazeaza pe colaborarea eficienta si dinamica dintre actorii economici, autoritatile si colectivitatile locale.

Activitatile proiectului se incadreaza integral in activitatile eligibile recomandate in „Ghidul ...”:

„-Instruirea managerilor si personalului, in special din IMM-uri, in vederea maximizarii utilizarii noilor tehnologii de productie, dezvoltarea de noi produse, a practicilor de marketing, a tehnologiei comunicatiilor, managementului resurselor umane...”;

 „-Instruire in dezvoltarea abilitatilor manageriale, ..., în special pentru IMM-uri”;

„-Sprijinirea dezvoltarii resurselor umane in contextul restructurarii industriale prin bunele practici in cadrul IMM-urilor în domeniul elaborarii si implementarii de strategii si planuri de dezvoltare a personalului si instruire; instruirea în cadrul companiilor a personalului cheie ...”;

„-Training si orientare profesionala in servicii legate de mediul de afaceri...”;

„-Elaborarea de programe pentru recalificare...”.

Proiectul se adreseaza direct fortei de munca angajate (prioritatea 1), dar si neocupate (prioritatea 2). Prin rezultatele implementarii si multiplicarea efectelor sale, proiectul se adreseaza indirect si somerilor (prioritatea 2), respectiv grupurilor dezavantajate (prioritatea 3).

Copyright © Dunarea de Jos University